Prodejní cyklus u IT řešení trvá i déle než 16 měsíců

Od prvotního nápadu až po podpis smlouvy. Podle respondentů toto okno může zabrat i 16 měsíců. Proč je tato doba tak dlouhá? Odpověď naleznete v článku.

Možná by se mohlo zdát, že IT řešení na míru bude chtít mít každá společnost zpracované a vyřešené co nejrychleji. Opak je ale pravdou. Průměr získaný od více než 500 respondentů totiž ukázal, že cyklus jeho nákupu překvapivě zabere v průměru 16,3 měsíců. Jaké další zajímavé informace z tohoto průzkumu vyplývají?

Průměr je 16 měsíců

Je pravda, že kvalitní IT řešení vyžaduje dostatek času na jeho implementaci i vývoj. I přesto celých 78 procent dotázaných uvedlo, že délka celého procesu od prvotního nápadu až po podpis smlouvy trvala déle, než byla původní představa. Zbytečně dlouhé průtahy před podpisem smlouvy ale nemají na triku samotní dodavatelé. Z dotazníku totiž vyplývá, že 57 procent z této doby se odehraje ještě před tím, než jsou dodavatelé vůbec osloveni.

Čísla do sebe perfektně zapadají. Společnosti, které zpracovávají IT řešení na zakázku, totiž samy uvádějí, že celý cyklus na jejich straně v průměru zabere 7,4 měsíce. Celkově jde tedy o poměrně překvapivou dobu. A to nejen pro všechny zainteresované, ale určitě i pro vás, čtenáře. Jak je tedy možné, že celý proces trvá tak dlouho?

Na vině jsou velké náklady

Asi největším kamenem úrazu bývá velikost týmu, který rozhoduje o nákupu. Ten totiž v průměru tvoří 14 jednotlivců. Každý ze zúčastněných má svůj pohled na věc, své priority, kritéria a požadavky. Když si to vynásobíte 14, získáte tím logicky poměrně vysoké prodlení mezi prvotním nápadem a podpisem smlouvy s dodavatelem.

Problémem často bývá i opakovaná revize obchodních cílů. Nejčastějším důvodem ale jsou nepřijatelné náklady a s tím spojená rizika. Dojít ke shodě, zejména co se týče financí, je tak mnohem náročnější, než se na první pohled může zdát. Jen tento proces zabere dva až tři měsíce.